shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

توسعه کمی و کیفی تعاونی‌های مصرف کارگری

توسعه کمی و کیفی تعاونی‌های مصرف کارگری

علیرضا محمودی (مدیرعامل اتحادیه امکان) در اردوی سراسری هیات‌های اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور که در استان گیلان برگزار شد، همفکری با ارکان تشکل‌های کارگری برای ارتقای وضعیت تعاونی‌های مصرف کارگری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: درحال حاضر وضع معیشتی و اقتصادی آحاد جامعه به گونه‌ای است که فاصله درآمد و هزینه معنادار شده و در این شرایط جامعه کارگری از اقشاری‌ست که بیشترین آسیب را متحمل شده، لذا باید برنامه‌های اتحادیه را مطابق نیازهای جامعه هدف و واقعیت‌های روز تغییر دهیم.

مدیرعامل اتحادیه امکان عنوان کرد: اتحادیه حدود ۲ هزار و ۳۰ تعاونی عضو دارد که تنها بیش از ۴۰۰ تعاونی فعال در آن به اعضای خود ارائه خدمت می‌نمایند.

این مسئول جامعه کارگری و بخش تعاون بیان کرد: یکی از بزرگترین آسیب‌های قرارداد موقت کار متوجه تعاونی‌های مصرف و مسکن کارگری شده و این قراردادها کمر بخش تعاون در حوزه کارگری را شکسته است. قراردادهای سه ماهه و شش ماهه جسارتی به کارفرمایان نمی‌دهد تا اجازه دهند کارگرانشان در تعاونی مصرف وارد شده و خرید اقساطی داشته باشند. از این‌رو حوزه تعاون در بخش کارگری سالهاست با شیب تند ضعیف شده است.

عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران افزود: گاهی از این موضوع غفلت داریم که اثرات مترتب بر یک قانون و دستورالعمل چه میزان می‌تواند زیانبار باشد به نحوی که تحت تاثیر شرایط قراردادهای موقت، فروش و ارائه خدمت تعاونی‌های برتر به صفر رسیده است.

محمودی تاکید کرد: هرچند امروز یکی از مهمترین مشکلات اتحادیه امکان و همچنین سایر اتحادیه‌های تعاونی کمبود نقدینگی است اما باید توجه کرد تا توسعه کمی و کیفی تعاونی‌ها مد نظر قرار نگیرد، باقی کارها ابتر است چراکه در بهترین شرایط امروز اگر به فرض محال بیش از ۲۰۰۰ تعاونی مصرف کارگری در چرخه خدمت قرار گیرند حداکثر تا یک میلیون نفر از کارگران متمرکز را تحت پوشش قرار می‌دهند که با توجه به آمارهای احصاء شده، حدود پنج الی شش درصد مجموع کارگران کشور است.

مدیرعامل اتحادیه امکان ادامه داد: باوجود اینکه رصد کالاهایی که در تعاونی‌ها ارائه می‌شود وظیفه اتحادیه نیست، لیکن به دلیل اینکه از توزیع مناسب آن‌ها اطمینان حاصل کنیم به صورت موردی ردیابی برخی کالاها را نیز انجام می‌دهیم تا کالاهای مورد نظر به دست افراد جامعه هدف رسیده باشد.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی یکی از برنامه‌های اتحادیه امکان، ایجاد سامانه‌ای است که قادر باشد ضمن خدمت به تعاونی‌های عضو، عمده‌فروشی کالاها به گروه‌ها و نهادهای مرتبط کارگری را در اقصی نقاط کشور پوشش دهد.

وی تصریح کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که در وهله اول کلیه تعاونی‌های مصرف کارگری و سپس کارگران و بازنشستگان شریف که در شهرهای مختلف اقامت دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرعامل امکان گفت: فرآیند این کار آغاز شده و انشاا… قبل از پایان سال بتوانیم سایت فروش «امکان» را با بروزرسانی و افزودن آیتم‌های موردنیاز به فراخور وضعیت فعلی و نیازهای تعاونی‌ها، بخش مربوط به عمده‌فروشی و خرده‌فروشی را نیز فعال کنیم.

مدیرعامل اتحادیه امکان ادامه داد: امکان خرید قسطی نیز از تقاضاهای اصلی جامعه کارگری و تعاونی‌های مصرف است که تحقق این امر را هم در دستور کار داریم؛ البته باید این کار با بهای واقعی و حداقل سود اتفاق بیفتد چراکه نباید اجازه دهیم از نیاز کارگران سوءاستفاده شده و اقساط مضاعف با مبالغ بالا به آن‌ها تحمیل شود.

محمودی در پایان از همه تشکل‌ها و نهادهای کارگری درخواست نمود به وضع معیشتی کارگران توجه ویژه داشته باشند و برای توزیع کالاها بویژه اقلام اساسی و ضروری میان ایشان از هیچ کوششی فروگذار نباشند و در این مسیر اتحادیه امکان را یاری کنند.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display