shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

جایگاه ویژه ایران در سرعت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

جایگاه ویژه ایران در سرعت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

ایران منابع قابل توجهی انرژی تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده و از شهریور سال 1400 برنامه توسعه 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است.

بر این مبنا، آخرین گزارش‌ها از نهادهای ذی‌ربط توسعه تجدیدپذیر بیانگر آن است که 6913 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سرتاسر ایران در دست احداث است و در آینده نزدیک برق خود را به شبکه سراسری تزریق خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعات، هم اکنون 3026 مگاوات نیروگاه خورشیدی در قالب 113 واحد نیروگاهی به مرحله پس از مناقصه رسیده و پروانه احداث برای آن‌ها صادر شده است.

همچنین در راستای برنامه احداث نیروگاه تجدیدپذیر جهت تامین برق صنایع نیز، 2800 مگاوات نیروگاه در قالب 31 واحد تولید برق پروانه احداث گرفته اند. در بخش احداث نیروگاه تجدیدپذیر بر مبنای تابلوی برق سبز بورس انرژی و همچنین احداث نیروگاه برای تامین برق مزارع استخراج رمز ارز به ترتیب 30 و 52 مگاوات نیروگاه در قالب 16 واحد تولید برق به مرحله پروانه احداث رسیده است.

همچنین احداث نیروگاه در قالب واحدهای تجدیدپذیر از محل خرید تضمینی ماده 61 نیز با ظرفیت 394 مگاوات در قالب 132 نیروگاه در دست احداث است.

علاوه بر نیروگاه‌های بزرگ تجدیدپذیر، توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک نیز در دستور کار است و 610 مگاوات نیروگاه از این نوع نیز در 31 استان کشور برای واحدهای مسکونی در دو قالب حمایتی و غیرحمایتی در حال نصب است.

* ایران صدرنشین کشورها در سرعت توسعه انرژی تجدیدپذیر

در همین راستا، سیما غفاری، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: انرژی تجدیدپذیر طی سال‌های اخیر به دلیل حضور مستقیم دولت و قیمت‌گذاری دستوری، در کنار سازوکار مجوزفروشی توسعه متناسب با ظرفیت ایران را تجربه نکرده بود.

این کارشناس انرژی گفت: این مسئله سبب شده بود تا نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به عنوان نمادی از پیشرفت حضور چشمگیری در ظرفیت نیروگاهی کشور نداشته باشند. با توجه به همین مسئله توسعه زیرساخت تجدیدپذیر از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

وی افزود: بر مبنای بازنگری صورت‌ گرفته شاخص‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها برای بخش خصوصی جذاب شد و بازگشت سرمایه در این بخش به کمتر از چهار سال کاهش یافته است.

غفاری تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران 6913 مگاوات نیروگاه خورشیدی تا 2 سال آینده را در دست احداث دارد از این حین در صدر جدول جهانی سرعت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمار پژوهشکده سولار پیس، بیشترین نیروگاه تجدیدپذیر در دست احداث دنیا به منطقه خاورمیانه، چین و استرالیا تعلق دارد که به ترتیب، 743، 310 و 100 مگاوات است.

بر این اساس ایران با توسعه نزدیک به 7 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر صدرنشین کشورهای جهان در سرعت توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است.

* پای دولت از برق تجدیدپذیر کنار کشیده خواهد شد

به گزارش فارس، اقدامات انجام شده در راستای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ساخت نیروگاه ختم نمی‌شود و تغییر ریل در این حوزه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

علاوه بر این، توسعه سازوکار فروش برق تجدیدپذیر در بورس و خارج شدن دولت از معادله خرید و فروش این برق نیز از برنامه‌های مهم در بخش تجدیدپذیر کشور به حساب می‌آید، بر این اساس اولین گام به سوی این مسئله تابلوی برق سبز در این حوزه راه‌اندازی شد.

بر اساس قانون، سمت عرضه این تابلو را نیروگاه‌های تجدیدپذیر و سمت تقاضا را ادارات و صنایع بر اساس قوانین پوشش می‌دهند. این تابلو با رقابتی کردن نرخ فروش برق و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به انگیزه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بدل شده و مسئله ناترازی برق راحل کند و از طرفی چون بازاری برای با ویژگی پرداخت آنی در این تابلو مهیا است، همچنین ناترازی مالی را نیز برای این نیروگاه‌ها حل کرده‌ایم و از طرفی افزایش ظرفیت نیروگاه‌‎های تجدیدپذیر به متنوع سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها و کاهش نیاز به گاز طبیعی ختم می‌شود.

از سوی دیگر، با راه‌اندازی تابلوی برق سبز همراه با رها کردن یک تیر از چله کمان چندین نشان را هدف گرفته و انتظار می‌رود ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور با این شیوه چندین برابر شود. تقاضای این بازار ابتدای با تکلیف به دولت برای خرید برق ادارات از تابلو و سپس تکلیف صنایع برای تامین انرژی از این محل با مشوق‌هایی صورت می‌پذیرد.

با توجه به جزئیات یاد شده به نظر می‌رسد، جهش در ظرفیت انرژی‌های پاک ایران دور از انتظار نیست و آینده انرژی ایران با برق پاک رقم خواهد خورد.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display