shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

رشد اقتصادی بدون توافق سیاسی بعید است

رشد اقتصادی بدون توافق سیاسی بعید است

شریف نظام مافی در مورد پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول پیرامون رشد ۲.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری اظهار کرد: من فکر می‌کنم که این پیش‌بینی درست است و اگر توافق سیاسی در زمینه برجام انجام شود و دارایی‌های ایران آزاد شده و به صورت بهینه استفاده شود حتی امکان دارد رشد بیشتری هم رخ دهد. 

وی افزود: اگر توافقات منجر به آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای ثالث شود و به صورت بهینه در اقتصاد استفاده شود یعنی صرف تقویت زیرساخت‌ها و تولید شود، شرایط بهتری نیز ایجاد خواهد شد. بخش خصوصی توانسته زیر فشار حداکثری خود را برای تداوم فعالیت و صادرات‌محوری تطبیق دهد. بنابراین درس‌هایی که ما در زیر فشار حداکثری یاد گرفتیم می‌تواند در شرایطی که فشارها کمتر شود، موثر باشد.  

مافی در ادامه تصریح کرد: چند سال است که تمام بخش‌های اقتصادی مابه فکر صادرات و بازارهای جدید است، این باعث شده که کیفیت محصولات ما بهتر شده و توانایی رقابت داشته باشد. اگر مسائل بانکی به جای مانع، کمک‌کننده اقتصاد باشند، می‌تواند کمک شایانی به بخش خصوصی در فعالیت اقتصادی کند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس با تاکید بر لزوم عدم دخالت دولت در اقتصاد گفت: پیش زمینه همه اینها عدم دخالت دولت در اقتصاد و عدم رقابت با بخش خصوصی است. اگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم، می‌توانیم در ۱ یا ۲ سال آینده رشد اقتصادی و به نوعی شکوفایی اقتصادی داشته باشیم. همه این مسائل بستگی به تصمیمات دولت آینده دارد. امیدوار هستیم که از اشتباهات گذشته درس گرفته و دخالت خود و رقابت با بخش خصوصی را کاهش دهند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورتی که توافقات سیاسی شکل نگیرد، امکان حصول این رشد وجود دارد یا خیر، گفت: بسیار بعید است اگر راه‌حل‌های سیاسی به کمک اقتصاد نیایند، این رشد را تجربه کنیم. ما توانستیم زیر فشار حداکثری دوام بیاوریم، اقتصاد ایران نشان داده که حتی تحت شدیدترین فشارها شکننده نیست. در صورتی که ممکن بود هر کشوری به جای ایران زیر چنین فشارهایی از هم بپاشد. مقدار زیادی از این تاب‌آوری به خاطر فعالیت‌های  بخش خصوصی است.

مافی با اشاره به موضوع FATF خاطرنشان ساخت: اگر ان‌شاالله FATF تصویب شود، می‌تواند کمک بزرگی به رشد اقتصادی ایران کند اما متاسفانه FATF سیاسی شده و وقتی بحثی وارد سیاست می‌شود انتهای آن ناپیدا است. متاسفانه یک بحث بسیار ساده اقتصادی را تبدیل به یک جدال سیاسی کرده‌ایم. این موضوع به غیر از ضرر برای اقتصاد ما چیز دیگری نخواهد داشت.

وی با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بیان کرد: ما باید این اتفاق را به فال نیک بگیریم و نیمه پر لیوان را ببینیم. من با اینکه همه مساله چین را بسیار منفی می‌نگرند موافق نیستم. درست است که چین در این توافق منفعت خود را می‌خواهد اما این به آن معنا نیست که ما نتوانیم منافع خوبی را حاصل کنیم.از آنجا که در مورد ابعاد سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی دقیقی داشت اما اینکه همه مسائل را در این مورد منفی ببینیم شاید درست نباشد.

وی افزود: ما باید بتوانیم با شرکت‌های چینی کار کنیم، چین در همه زمینه‌ها در حال پیشرفت و اقتصاد دوم جهان است و امکان دارد در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده اقتصاد اول جهان شود. بنابراین با وجود اینکه پیش‌بینی در مورد آن سخت است، اما نگاه سراسر بدبینانه به این تفاهم درست نیست.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display